Čím nastartovat den?

Aneb POSILTE MOZEK, snižte cholesterol a zhubněte v bocích.

Dneska rozlouskneme jeden oříšek o tom, co nás po ránu nakopne a ještě dodá lepší náladu. Nééé, kafe to není:)

Moje babička si každý den nakrájela na sváču jablíčko a k tomu si vylouskala pár ořechů. Do 85 let jí to pálilo, zdravá jak řípa randila po pražských kavárnách a denně vyšplhala do 4. patra, jelikož neměla výtah.

Po letech jsem se k jejímu zvyku vrátila. Tělo si po čtyřicítce a rodeu se dvěma dětmi a pocitu, že nevím, kde mi hlava stojí, řeklo samo.

Řeč bude o oříškách. Ne burácích, ne pražených ani solených, natož obalených v čokoládě (která viděla kakao snad jen z rychlíku). Ale o těch českých VLAŠÁCÍCH.

Všimli jste si, jaký má takový vlašský ořech tvar? Bystří vědí:) Ano, tvar mozku. Ta příroda to má ale nakoumané. 

Od teď už nikdy nezapomenete, že vlašský ořech ke snídani nám pomůže hned po ránu nastartovat mozkové buňky, abychom hýřili nápady. Je to především (ale ne jenom) díky lecitnu, který ve stále zhoršující se stravě, tolik chybí. Tento důležitý fosfolipid se podílí na mentálních i nervových procesech. Kromě toho umí lecitin rozpouštět cholesterol nalepený na stěnách cév. Pěkně ho čapne a odvede do jater, aby nám neucpával žily a nepůsobil aterosklerózu. 

Co zaujme pařmeny – lecitn snižuje toxický účinek alkoholu (ale i léků) na játra a dokáže tak mírnit kocovinu.

A pro ženy mám ještě jednu fajn zprávu. Lecitin je super na hubnutí. Urychluje přeměnu tuků v energii, a zabraňuje ukládání tuků v problémových partiích, jako boky, stehna a hýždě.

Kromě toho vlašské ořechy obsahují tryptofan, ze kterého vzniká serotonin-hormon dobré nálady. Zlepšuje spánek a potlačí migérny.

Vlašáky by si měli dopřávat tedy ti z vás, kdo mají vyšší cholesterol a tlak, diabetici (ořechy obsahují pouze 13,5 % sacharidů a to zejména oligosacharidy a jen malé množství sacharózy) i anemici (přítomná měď, pomáhá vstřebávání železa v tenkém střevě). Díky zinku jsou zase super zdrojem na ochranu sliznic (dýchací cesty i střeva).

koreni
IMG_9304

Ořechům sluší různé koření. Můžete si je posypat skořicí, vanilkou nebo to vzít exotičtěji, jako já v tomto receptu. 

Ale nejdřív!

Namáčení ořechů

Asi už všichni víte, že ořechy je lepší před konzumací přes noc namočit. Kromě toho, že jsou po koupeli měkčí, chutnější a stravitelnější, vytěžíme z nich takto nejvíce živin. Takže miska nenamočených ořechů nás bude v břiše tlačit jak balvan a jen námi projede. Kdežto namáčený a aktivovaný ořech v nás zanechá ty potřebné výživové zdroje.

 

A jdem na ořechy👨‍🍳

Koho už nebaví baštit ořechy jen tak, připravte si toto vynikající a trochu jiné zobání. Jak jinak než s kořením, které nám pomůže ořechy ještě lépe strávit a navíc zesílí jejich pozitivní účinek.

Připravte si koření. Do hmoždíře vylouskejte 2 kardamomy, přidejte 5 kuliček koriandru a rozdrťte. Vsypte do misky, přidejte špetku kurkumy, mletého zázvoru a jen mini špetku soli (ale nemusí být vůbec). Výsledná směs vypadá jako obrázek nahoře vlevo.

Předem namočenou velkou hrst ořechů slijte, propláchněte a nechte řádně okapat. Na pánvičce rozehřejte 1/4 lžičku ghí nebo kokosový olej. Nechte na něm tak 30s rozvonět koření a šup tam ořechy. Promíchat, tak 3 minutky opéct a je to!

Budu ráda, když mi dáte vědět, jak vám směs koření na oříšcích chutnala!:)

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.